ROK SZKOLNY 2020/2021

Andrzejki      

Wierzenia i tradycje

Wierzono, że w wigilie świętego Andrzeja 29 listopada duchy przodków podobnie jak w noc świętojańską wracają na ziemię i odsłaniają tajemnice - w noc Andrzejkową matrymonialne.

Najbardziej rozpowszechnioną wróżbą było lanie na wodę roztopionego wosku przez ucho od klucza a następnie odczytywanie kształtów zastygniętego wosku, najlepiej z cienia rzucanego na oświetloną ścianę.

I tak : anioł oznaczał szczęście, gwiazda - powodzenie, kwiat - smutek, orzeł - osiągnięcie zamierzonych celów, a serce - wielką miłość.

Dziewczyny przywiązywały również dużą wagę do snów w nocy z 29 na 30 listopada, które miały być prorocze.

 

Popularne wróżby

 

Buty

Aby dowiedzieć się, która z grona wróżących wyjdzie pierwsza za mąż, należy buty z lewej nogi ustawić rzędem w kącie pokoju. Ostatni w kolejce przestawiany jest na początek i właścicielka buta, który pierwszy dotknie progu lub wyjdzie za drzwi jako pierwsza wyjdzie za mąż.

 

Szpilki

7 lub 13 szpilek włożyć do kubka potrząsnąć i wysypać na stół przykryty obrusem. Odczytać litery utworzone ze szpilek.

•       A. podróż lub przeprowadzka,

•       E. pomyślność w miłości i w pracy a jeśli litera jest odwrócona - przejściowe kłopoty,

•       H. szczęście w miłości, małżeństwo,

•       K. sukces zawodowy,

•       L. ostrzega przed złodziejami a jeżeli odwrócona - przed chorobą lub wypadkiem,

•       M. wyjątkowo korzystna propozycja,

•       N. okres dobrej passy,

•       T. pomoc przyjaciół,

•       W. uwaga na oszustów,

•       V. ostrzeżenie przed próbą wykorzystania wróżącej,

•       X. ogólne szczęście.

 

Filiżanki

Cztery filiżanki. Pod trzema chowamy: obrączkę, monetę i listek a czwartą zostawiamy pustą. Zamieniamy miejscami filiżanki i wybieramy jedna z nich. Obrączka to miłość, listek - ślub, moneta - bogactwo a pusta to nowy rok bez zmian.

 

 

  Kości do gry

Na drewnianym stole lub podłodze narysuj kredą okrąg o średnicy 30 cm. Trzy kości do gry włóż do kubka, potrząśnij nim i wrzuć kości na oznaczone pole. Jeśli choć jedna wypadnie poza okrąg, wróży to pokrzyżowanie planów. Aby dowiedzieć się czegoś więcej, ponownie rzuć kośćmi. Zsumuj liczbę oczek i sprawdź wynik:

 

Trzy - szczęście

Cztery - kłótnia z koleżanką lub kolegą

Pięć - miła niespodzianka

Sześć - kłopoty w szkole

Siedem-dobre wiadomości

Osiem - dostaniesz dobrą ocenę

Dziewięć - poznasz nowego przyjaciela (koleżankę)

Dziesięć - czeka cię daleka podróż

Jedenaście - dostaniesz rózgę pod choinkę

Dwanaście - dostaniesz zwierzątko

Trzynaście - wygrasz konkurs

Czternaście - dostaniesz wymarzoną zabawkę

Piętnaście - zostaniesz aktorką/ piłkarzem

Szesnaście - nie dostaniesz wymarzonej zabawki

Siedemnaście - przeprowadzisz się

Osiemnaście - spełnią się wszystkie twoje marzenia

 

 

Czytaj więcej: Nasze prace